Konkreta angreppssätt & lösningar
Kärnan i Stratmod Analytics ligger i vår egenutvecklade marknadspotentialmodell, en vidareutveckling av de traditionella modellerna som bl.a. saknar relevanta faktorer som trängsel och förseningar.
Två avgörande mått finns för att kunna värdera vad som är rätt åtgärder på rätt plats:
-
Kollektivtrafikens konkurrenskraft (huvudsakligen gentemot bilen)
-
Marknadspotentialens storlek
De två måtten/nyckeltalen är viktiga eftersom de avgör ”var och om” trafiksatsningar skall genomföras med syfte att öka resandet eller eventuellt minska trafikutbudet för att flytta resurser från ett område till annat med bättre förutsättningar. Områden med svag konkurrenskraft skall naturligtvis erbjuda ett samhällsmotiverat basutbud.
Figuren är ett exempel på målstyrd trafikplanering, dvs. att trafiksatsningar riktas till delmarknader där marknadspotential/resandevolymer finns att vinna och det också är möjligt att konkurrera med och vara starkare i jämförelse med motsvarande bilresa. Konkurrensindex i figuren bygger på den Generella Kostnadsmetoden inom vilken restid bara är en delkomponent. Det traditionella måttet restidskvot är med andra ord inte applicerbart på resonemanget.
Figur – Konkurrenskraft, konkurrensindex mellan Kollektivtrafik och bilresa
Om Konkurrensindex (KI) = 2 eller mer (vänstra delen i figuren) innebär det att bilen är dubbelt så bra som kollektivtrafiken på dessa relationer.
Efterfrågan på kollektivtrafik är låg och de flesta som reser med kollektivtrafiken saknar alternativ. Att exempelvis öka utbudet är inte meningsfullt eftersom endast marginella effekter uppnås (minskad väntetid). Anta att kvoten minskar från 2 till 1,8 som innebär att bilresan är 80 % bättre vilket innebär en marginell resandeökning.
För att satsningen skall generera en större resandevolym bör utgångsläget vara under kvoten 1,5 (gärna lägre) för att kunna närma sig 1,0 eller mindre när åtgärderna är implementerade. Exempel på förbättringar kan vara kortare restid, minskad trängsel/ förseningar, kortare bytestid etc.
När konkurrensindex närmar sig 1 (röda linjen) är resa med bil och kollektivtrafik likvärdiga. En liten förbättring av kollektivtrafiken får stor effekt eftersom det är många som befinner sig i en valsituation. Konkurrensen ”tippar över” till kollektivtrafiken fördel.
När konkurrensindex är 0,5 eller lägre (högre delen i figuren) är kollektivtrafiken dubbelt så bra som bilen. Vanligt för resor till centrum eller liknande områden där kollektivtrafiken är smidigare och/eller P-avgifter gör bilen mindre attraktiv. Marknadsandelen för kollektivtrafiken är hög, och effekten av ytterligare förbättringar blir låg.